HOME | Orgelconcerten | 2019: 1 januari , 15 juni , 23 juni , 6 oktober
Nog enige tijd te beluisteren op Kerkomroep.nl - Pauluskerk/Pieterskerk.


Pauluskerk-orgel J.P. Karman aan het orgel
Dispositie en c.v. JPK  


zondag 6 oktober 2019, 15.00 uur

BACH-CONCERT

Jan Pieter Karman

Pauluskerk, Breukelen, Straatweg 37
toegang vrij, collecte bij de uitgang  


Dit Bachconcert uitsluitend werken van dé orgelcomponist: Johann Sebastian Bach (1685-1750).

Uiteraard zult u een 'groot' preludium & fuga horen, en wel de grote h-moll (= b kleine terts), BWV 544. Een zeer markant werk, waarin beide delen sterk met elkaar contrasteren. Het preludium valt op door de heftige ritmiek, de grote melodische sprongen en de spannende akkoorden. Het thema van de fuga is daarmee volkomen in tegenstelling: allemaal even lange noten, geen enkele sprong, zeer harmonieus - kortom, haast de gelijkmoedigheid en rust zelf, maar o.a. met allerlei tegenstemmen weet Bach er een meeslepende, monumentale fuga van te maken. Als je van een preludium en fuga van Bach zou moeten zeggen welke de monumentaalste is, dan is een 'juist' antwoord altijd kwestieus, maar ik zou dan vast aan de h-moll denken...

Van een heel andere orde, maar zeker ook monumentaal, is de koraalpartita "Sei gegrüsset, Jesu gütig" (BWV 768). Die kun je vind ik makkelijker dé koraalpartita van Bach noemen. Na de 11e en laatste variatie denk ik bij mezelf: jammer dat het nu al voorbij is! Ik kan niet goed volgen dat een componist zo inventief en creatief kan zijn, en daarbij ook nog hele mooie muziek weet te schrijven.

Tja, het wordt eentonig, maar ook Bachs 6 triosonates voor orgel (BWV 525-530) zijn muziek van de bovenste plank. Eigenlijk is dit kamermuziek, en zo probeer je het op een orgel dus ook te laten klinken. In dit concert de 5e sonate, in C-groot. In het eerste deel kun je met enige goede wil violisten horen spelen, en het tweede een hoboïst en een fluitist.

En ook een koraalbewerking, een heel aparte: "Meine Seele erhebt den Herren" (BWV 648). Dat is de Lofzang van Maria, het Magnificat, en dan niet als lied gezongen maar volgens een reciteerformule. Die manier van zingen stamt uit de joodse eredienst, en is door de vroege kerk overgenomen. Tot op de dag van vandaag kun je deze manier van zingen horen; in de westerse kerk heeft het z'n belangrijkste neerslag gevonden in het gregoriaans. Omdat de gezongen/gereciteerde liederen in de eerste plaats psalmen zijn heet deze manier van zingen meestal psalmodie. Dat kan dan weer in of op verschillende 'tonen' (toonsoorten, of liever: modi). In totaal heb je acht reguliere: de 1e t/m de 8e toon (= dorisch t/m hypomixolydisch, u misschien nog wel bekend uit oude psalmboekjes). En enkele onregelmatige psalmtonen, waaronder de 'tonus peregrinus', ook wel de 9e psalmtoon genoemd. Juist in die 'toon' wordt "Meine Seele" gezongen, en Bach weet ook van dit simpele melodische materiaal een zeer mooie koraalbewerking te maken!

U bent zondagmiddag 6 oktober weer van harte welkom bij dit Pauluskerkconcert, de toegang is vrij, na afloop een collecte t.b.v. de onkosten en gelegenheid elkaar te ontmoeten met het gebruikelijke drankje.

Jan Pieter Karman


Volgende concerten (eveneens met aanvang 15.00 uur):
- woensdag 1 januari 2020 (nieuwjaarsconcert)
- zondag 3 mei 2020.





Pieterskerk-orgel, 2019 Zaterdag 15 juni 2019, 12.00 uur, 14.00 uur en 16.00 uur

Pieterskerk , Straatweg 59, Breukelen

Ode aan Peter

Jan Willem Achterkamp


De luidklok Peter van de Pieterskerk is 555 jaar oud. Getroffen door de fraaie klank van de luidklok heeft Jan Willem Achterkamp, de beiaardier van Nyenrode, een van zijn composities, een Suite voor carillon, geschikt gemaakt om te spelen op orgel. Zo is de Petite Suite pour Orgue ontstaan, met de klank van het even fraaie Bätzorgel van de Pieterskerk als inspiratiebron. De Suite is een 'Ode aan Peter'; alle registers van het Bätzorgel prijzen de luidklok voor zijn trouwe dienst.

1. Petite Suite
2. Ei du feiner Reiter
3. Mit Ernst o Menschenkinder

Drie keer een kort concert (zo'n 20 minuten): om 12.00 uur, 14.00 uur en 16.00 uur. Als u de muziek wilt horen, neemt u dan tijdig plaats in de banken, zodat ieder in rust kan luisteren. De toegang is, zoals altijd, vrij. Een bijdrage 'voor het goede doel' is zeker welkom.

Jan Willem Achterkamp studeerde solozang en schoolmuziek aan het Sweelinck-conservatorium te Amsterdam, o.a. bij Frits Mehrtens en Jan Boeke. Verder studeerde hij compositie bij Daan Manneke; hij volgde privé-orgelles bij Bert Matter. Als leerling van Arie Abbenes, behaalde hij in 2005 het diploma bachelor of carillon.
Jan Willem Achterkamp bespeelt de instrumenten van Bathmen en Dinxperlo. In 2011 is hij aangesteld tot universiteitsbeiaardier aan de Nyenrode Business Universiteit te Breukelen. Op 1 augustus 2012 is hij Roel Smit opgevolgd als stadsbeiaardier van Deventer; hij bespeelt er het historische Hemonycarillon van de Lebuinustoren.

Jan Willem Achterkamp bij het carillon
Jan Willem Achterkamp bij het carillon van Nyenrode
foto Hans Terlouw




Zondag 23 juni 15.00 uur

Buxtehudeconcert

Pauluskerk, Straatweg 37, Breukelen

In de laatste twee zondagmiddagen met Bach-cantates, die van 3 februari en 12 mei, bestond de muzikale opening uit een orgelwerk van de Noord-Duitse organist en componist Dieterich Buxtehude (1637-1707). Bij velen zal hij vooral bekend zijn omdat de jonge Joh. Seb. Bach onnoemelijk veel van hem heeft opgestoken.
Alle reden dus om een heel orgelconcert aan deze illustere musicus te besteden. Qua programmering is dat ook niet moeilijk, er zijn veel orgelwerken van hem overgeleverd, in heel verschillende genres, grofweg in te delen in vrije en koraalgebonden werken.

Buxtehude beschikte in 'zijn' Lübeckse Marienkirche over twee grote orgels, het hoofdorgel met meer dan 50 stemmen, en het zgn. Totentanzorgel met bijna 40. Beide orgel beschikten over 3 manualen en 'vrij' pedaal (d.w.z. met eigen stemmen). Al die manualen op zich waren ook al een compleet orgel: ze beschikten alle over een prestantenplenum en de nodige fluit- en andere imitatiestemmen. En daarmee weet je meteen op wat voor soort orgel je Buxtehude naar behoren kunt spelen. Ook de beide manualen van het orgel in de Pauluskerk hebben deze karakteristiek: een plenum en imitatiestemmen.

Op het programma enkele bekende werken: het Preludium in C (met fuga en korte ciacona; BuxWV 137), de Passacaglia in d (WV 161), de koraalbewerking 'Komm, heiliger Geist' (WV 199). Voorts de monumentale koraalfantasie 'Nun freut euch lieben Christen gmein' (a.h.w. een muzikale meditatie van ca. een kwartier; WV 210), een speelse Canzona in G (WV 171), de sublieme Ciacona in c (WV 159), de cyclus van 4 bewerkingen over 'Vater unser' (WV 207) en het Preludium in g (WV 150) met zijn bijzonder swingende slotfuga.

U bent zondagmiddag 23 juni weer van harte welkom op dit Pauluskerk-concert, de toegang is vrij, na afloop een collecte t.b.v. de onkosten en het gebruikelijke drankje om elkaar te kunnen ontmoeten.

Jan Pieter Karman





Pauluskerk-orgel J.P. Karman aan het orgel
Dispositie en c.v. JPK  


dinsdag 1 januari 2019, 14.30 uur

NIEUWJAARS-CONCERT

Jan Pieter Karman

Pauluskerk, Breukelen, Straatweg 37
toegang vrij, collecte bij de uitgang  


1.   J.S. Bach : oudejaarskoraal Das alte Jahr vergangen ist
    BWV 614
2.  J.S. Bach : nieuwjaarskoraal In dir ist Freude
    BWV 615
3.   N. Bruhns (1665-1697) : Praeludium pedaliter in e-klein
    de "grote"
4.   G. Böhm (1661-1733) : Freu dich sehr, partita's 1 t/m 7
    melodie Psalm 42, Genève
5.   A. Vivaldi (1678-1741) : Vioolconcert in b-klein
    RV275, door J.G. Walther voor orgel bewerkt
6.   G. Böhm : Freu dich sehr, partita's 8 t/m 11
    melodie Psalm 42, Genève
7.   L. Boëllmann (1863-1897) : Suite Gothique (Opus 25)
    Introduction-Choral — Menuet gothique — Prière à Notre-Dame — Toccata




HOME | 2018 | Orgelconcerten 2019 (top)