Grondt , geslacht/specie , geheel/deel , (on)gelooflicker , malcandertreffende , bestaende ,
contrarie , tegensprekende , verscheyden , gelijcke , proportionale
... D E F I N I T I E X V. |
L s in een stick Schilderie, Tbart is den G R O N D T der Verwen, ende die Verwe, des Barts A N C L E V E N D E ; Van eenen Silveren Vergulden cop, Tsilver is den Grondt des Gouts, ende Tgoudt des Silvers Anclevende, De Materie, is den Grondt der Formen, ende de Forme T'anclevende der Materien. Also noemtmen oock Grondt daer yet in is, als Tscip den Grondt van tgene het in hem begrijpt; Den Mensche den Grondt der Wijsheyt, ende de wijsheyt sijn Anclevende; Wy heetent oock Grondt daer onse wercking in doende is, als de Verwe, den Grondt des Ghesichts, Gheluyt, den Grondt des Ghehoors. Een selve saecke can oock in verscheyden aensien, alsnu Grondt, alsdan Anclevende sijn: Ghelijck alsmen seght, Tgoudt eender Baghen verciert te sijn met eenen Robijn, daer is Tgoudt den Grondt, ende den Robijn het Anclevende, Maer soomen seght den Robijn verciert te wesen met het Goudt, soo is ter contrarien den Robijn Grondt, ende Tgoudt sijn Anclevende; Alsoo oock is een Man in sijn Huys, het Anclevende, ende het Huys sijn Grondt, maer int ansien dat het hem toebehoort, soo is hy Grondt, ende het Huys (ghelijck oock alle sijn ander goeden) sijn Anclevende. |
Het E Y G H E N A N C L E V E N D E , is dat an yet Alleen toecompt, als Lachen, is een Eyghen Anclevende des Menschen, ende dat, overmidts gheen ander Gheslachte der Ghedierten ghevonden en wort, des Lachens deelachtich; Alsoo oock wort het Neyen gheseyt een Eyghen Anclevende des Peerts. G H E M E E N E A N C L E V E N D E , is dat an Verscheyden toecomt; Als Sien, Hooren, Voeten hebben, is een Ghemeen Anclevende des Menschen, overmidts dat an velen anderen, als Koeyen, Honden, Katten, ghemeen is. S C H E Y D E L I C K A N C L E V E N D E , is dat van sijn Grondt, sonder verderfnis der Saecken, can gheweert worden; Als Rijckdom, Ghesontheyt, Schoonheyt, ende dierghelijcken, sijn des Menschen Scheydelicke Anclevende, overmidts die van hem gheweert connen worden, nochtans een Mensche blijvende. O N S C H E Y D E L I C K A N C L E V E N D E , is dat van sijn Grondt sonder verderfnis der Saecken, niet en can gheweert worden, als T'leven van een Dier, want dat vertrocken, daer en blijft gheen Dier, maer een Doot Lichaem; Alsoo oock het Plat ofte Superficie van een Lichaem, de Forme van Materie, Eerbaerheyt van Prouffijt, &c. Scheydelick ende Onscheydelick Anclevende, laten noch eenich middel toe, als Hitte des Viers, ende dierghelijcke, welcke in grooten deele van haer Grondt connen gheweert worden, nochtans en sijn niet teenemael afscheydelick. |
ghescheydt worden, daerom sy de Leechste Specie, ofte het Onscheydelicke ghenoemt sijn. Men soude dese name Specie, door een ander nieuwe mueghen Verduytschen, maer sy schijnt door de ghewoonte claerder, dan t'ghene men in haer plaetse soude connen setten. Breeder sullen wy van desen spreecken int A E N H A N G S E L . D E F I N I T I E X V I I.
L s T'lichaem des menschen, want het in hem begrijp alle de Deelen, als Hooft, Buyck, Ermen, Beenen, &c. wort een G H E H E E L ghenoemt, ende wederom den Erm, want sy in het Heel begrepen is, wort D E E L gheseyt, Also wort oock de Handt, int aensien van haer Deelen, als Vingheren, Duym, Palm, &c. Gheheel ghenoemt, ende Vingher, Deel des Handts; Insghelijcx wort de Dialectike Gheheel gheseyt, diens Deelen Definitien, ende Werckinghe. |
L s, Alle mensche gaedt; teghen Gheen mensche en Gaedt, ende diergelijcke, sijn C O N T R A R I E R E D E N E N : Haerlieder eyghenschap is, niet te connen beyde waer sijn, maer wel beyde valsch, als int voorgaende exempel; Ofte d'eene waer ende d'ander valsch; als, Alle Mensche is een versielt lichaem: Gheen Mensche en is een versielt lichaem, t'welck hier alsoo by ghevalle gheschiet; Maer inde Teghenspreeckende, ist altijt nootsaeckelick, diens definitie sulcx is. D E F I N I T I E X X I I I.L s Alle Mensche gaedt, ende Eenich Mensche en gaedt niet, dat is T E G H E N S P R E U C K , ofte sijn twee T E G H E N S P R E E C K E N D E , hebbende de ghedaente deser definitien, want d'een betuycht Generalick: ende d'ander ontkent, niet Generalick; ende dit over een selfde saecke. Wederom; Gheen Mensche en gaedt, teghen, Eenich Mensche gaedt: Insghelijcx, Pieter gaedt; Pieter en gaedt niet. Der Teghenspreeckender Eyghenschap is (soo wy oock gheseyt hebben inde 22. definitie) dat deen altijt nootsaeckelicken waer is, dander valsch. |
D E F I N I T I E X X I I I I.
L s een Mensche ende een Peert, ende dierghelijcke, welcke niet een selfde sijn en connen, worden V E R S C H E Y D E N gheseyt. Selfde connen sijn Dier, ende Schaep; ofte Lichaem, ende Steen. Selfde sijn nootsaeckelick, Swaerste Metael, ende Goudt; Wederom, Rechte Linie, ende de Cortste tusschen twee punten, ende dierghelijcken, alle de welcke gheen Verscheyden en sijn. D E F I N I T I E X X V.
L s Ian ende Pieter, hebben tot een derde, Sterflickheyt, ghelijcke gheneghentheyt, daerom oock worden sy in desen G H E L Y C K E gheseyt. Also seghtmen oock wel een Merie, Ghelijck te sijne aen een Hinne, overmidts sy tot een derde, als Liefde tot haer ionck te draghen, een ghelijcke gheneghentheyt hebben. |