Proloog , bronnen , doel , inhoud , opdracht ... levensfasen ... Adam , Amazonen , Brahmanen , Cyclopen , Europa , Giganten , Hercules , Hondekop , Menseneters , Naakte Wijzen , Pygmeeën , Teutaan
|
Jacob van Merlant, die dit dichte, omme te sendene tere ghifte, wil datmen dit boec nome in Vlaems: der Naturen Bloeme. Want noch noint in Dietscen boeken ne gheen dichtre wilde soeken iet te dichtene van naturen van so messeliken creaturen alse in desen boeken staen. Niemene n'hebbe dies waen dat ic die materie vensede, els dan ic die rime pensede. Want de materie vergaderde recht van Colne meester Albrecht ute desen meesters, die hir comen, die ic ju sal bi namen nomen. | Afbeelding Leids hs, 'van cruden' [>] KB-handschrift Vertaling en afb. in PB |
Die erste es Aristotiles, die met rechte wel d'eerste es, want hi van alre philosophyen, van alre naturliker clergien, boven allen heidinen die oit waren crone draghet inder scaren. (Waer somen dit teikin siet: .ar~ dats dat hi segghens pliet.) Plinius die comet hier naer, wis boeke men houdet over waer. Solinus dar na, die van naturen spreket scone in sire scrifturen, in enen boeke diemen weet die vander Werelt Wondre heet. Sente Ambrosius van Melane, die van naturen doet te verstane in sinen boeke Hexameron, dien nopmen dicken in dit doen. Sente Bazelis sekerlike, dien Got sende van hemelrike enen boec van beesten nature, staet dicken oec in dese scrifture. Sente Isidorus oec mede, die dicken groote nuttelikede ghescreven hevet in sinen boeken, dicken moetmen sijns hier roeken. Echt meester Jacob van Vitri, bisscop van Akers so was hi, sident cardinael van Rome, sijns eist recht dat ic hier gome. Een boec oec, mar menne weet wiene makede ghereet, die es geheeten onder hem somen Experimentator hormenne nomen. Sijn wort setti hier mede, alst noot es, ter menegher stede. Galienus, Palladius, Platearius, Fisogolus, Lucillus, Piso, Teofrastus, entie keiser Claudius; Dorothenus van Athenen, ende Dyogenus ghemeene, Dymocritus, Apollodijn, die vanden beesten die draghen venijn in sinen boeken latet besien; Dionisius die fisisien, Katon ende Verro, Marcus, Eraclides ende Orpheus, Pitagoras ende Menander, Homerus ende Nicander, Mucianus, Dyagoras, Virgilius ende Andreas, coninc Juba, Patroneus, coninc Philometor, Metellus, coninc Ptolomeus, Umbricus, coninc Antigonus, Alfeus, coninc Archelaus, Flaminus, Philiomon ende Nigidius, Seneca ende Cicero, entie wise Hipocras also, Nigidius ende Matulidus. Dit sijn die meesters dar wi dus dit werc af hebben ghemaket. Dar toe, die boven allen smaket, dats die wise sente Agustijn seghet hier mede toe dat sijn. Dar toe vander Biblen de glose saiet hier meneghe soete rose. Wien so favelen dan vernoien ende onnutte loghenen moien, lesier nutscap ende waer. Ende versta dat noit een haer om niet ne mekede nature. Het nes so onwerde creature, sones teregher sake goet, want Got die boven al es vroet, dans te gheloevene meer no min, dat hi iet makede sonder sin. Noch gheene dinc ne makede har selven, noch die duvel noch die elven ne makeden creaturen nie. Dies willic dat elc besie, ende love Gode van allen saken, die wonderlic es in sijn maken. Ic hebbe belovet, ende wilt ghelden ghewilleghelike ende sonder scelden, te dichtene .i. Bestiaris. Nochtan wetic wel dat waer is dat dar Willem uten Hove, een priester van goeden love van Erdenborch, enen hevet ghemaket. Mar hi waser in ontraket want hine uten Walsche dichte, dies wart hi ontledet lichte ende hevet dat ware begheven. Mar daric dit ute hebbe bescreven hebbic van broeder Albrechte van Colne, diemen wel met rechte hetet Bloeme van der clergien. Up hem dar ix conlike lien. Deerste boec sal ju bedieden dat wonder datmen vindet van lieden, d'ander van .iiii. voeten beesten, darmen vele af spreket in geesten; die derde die sal sonder lieghen sijn van voghelen die vlieghen, die vierde dats noch mee es vanden wondre vander ze, die vichte van visschen meneghertiere, die die zee voedet entie riviere, den sesten belovic te sine van serpenten met venine; die sevende sal sijn van wormen, die sijn van messeliken vormen; die achtende van bomen die int wout wassen harde menech fout, de neghende sal ju ghewaghen van bomen die specie draghen, die tiende sal bedieden dat cruud, dat menegherande hevet virtuud; die .xi. spreket van fonteinen, beede van soeten ende van onreinen, die twelefste van dieren steenen, beede van groten ende van cleenen, de dertienste van .vij. metalen diemen moet uter erden halen. Ende in allen desen boeken mach hi vinden, dies wil roeken, medicina, dachcurtinghe, scone redene ende leringhe. Ende dit dichtic dor sinen wille dien ix jan, lude ende stille, dats mine here Niclaus van Cats. Ende omme dat mi ghebreket scats biddic dat hem ghename si dit juweelkin van mi. Gode biddic al te voeren, ende sine moeder ute vercoren, ende si minen sin verlichte, also dat ic moete dichte dat vromelic si ende bequame. Ic beghinne in Marien name. Omme dat de mensce nader scrifturen coninc es der creaturen, es dus van hem mijn beghin. | Vertaling: IBO 33, PB 10 |
Alst kint comet ter werelt in so eist boven allen dieren cranc, want het n'hevet crupen no ganc. Ende Aristotiles die seghet dat hem te wassene pleghet ter sevender maent hare tande; ende meest, es hare soch sulkerhande, dat der vrouwen melc si heet. Dat kindekin ne doet noch weet altoes negheen quaet voer dat sprekens bestaet. Dits d'eerste etaet vanden kinde, also als icket bescreven vinde. d'Andre etaet die gaet in alst kint doet sprekens beghin. Ende men seghet, die spade gaen dat si erst sprekens bestaen. Lettel vindemerre die wel sproken her hem die moude werdet beloken. In .v. jaren, als Aristotiles telt, hevet kint sire langhen d'helt. Dese kintsce etaet strecket te waren alsemen seghet te .xv. jaren, ende hevet ene name van suverheden in Latijn; maer al nu heden es die quatheit so verheven, datter lettel suver leven tote dat si tharen daghen comen. Hier bi hevet menscheit af ghenomen. Joghet hetet de derde etaet, die te .xv. jaren bestaet ende strecket tote xxv. jaren. Dan wint die mensche vort te waren. Mar lase! De menscelichede vloiet so nu in die onsuverhede, dat de mensce hem selven vertert met te doene dat hi beghert, dat hi cume mach heten man. Gans ende salech raet wart dan, datmen huwelic wilde sparen tote .xxii. iaren. Dan sijn die senewen entie been beede vulcomen over een, ende die waesdoem es al vulcomen. Plaghemens, het soude nu vromen. Manneit es die vierde etaet, die te xxxv. jaren ane gaet. Dan es die mensce vulcomen, ende nature hevet ghenomen hare grove ende hare lenghe; entie luxurie ende hare dinghe beghinnen inden man te gaen. Dan willi starke dinc bestaen. Dese etaet van deser tijd maket orloghe ende strijd; ende nijd ende hoverde riset die dicke te stride wiset. Dese etaet loept te waren upward tote .L. jaren. Ten .L. jaren comt die oude, die noit niemen hebben woude, nochtan wilt al lange leven. Aristotilus hevet bescreven dat die oude comen moet alse den mensce ontgaet sijn bloet. Al ouden saen, man ende wijf die lettel bloets hebben int lijf. Dese etaet vallet in een strec, want so ghierech wert ende vrec. Ende dit es de redene twi: die mensce merket wel dat hi te dale gaet, ende wille sparen hem die na hem comen te waren te hebne hare lijfnere. Ende oec om sijn selves tere, alse die curtelike dernaer niet ne wint ende es swaer. Inde oude mindert inden man alle smette die hem ghinc an, maer vrechede ende gierechede beghinnen eerst dan wassen mede. Ja, al plachire niet te voren, nu heeftise vaste vercoren. Dese etaet strecket te waren nu bi tide tote .lxx. jaren. Vort meer alse die mensce lijd van .lxx. jaren die tijd, so gaet hi t'suffen ende rasen: hem dinket al die werelt dwasen. Al dat hi siet dinket hem quaet, hi lachtert al dat wale staet; mar hi priset al datter was, datter nu es dinket hem ghedwas. Sine crachte die te breken in allen dinghen, sonder in spreken. Dat andre liede bringhen vort dinken hem wesen dulle word, ende tsine dinket hem wesen groot. Dese etaet die loept ter doot; want al dat lijf hevet ontfaen moet ter doet ten ende gaen. Maer dar na comt dat langhe lijf, dies nemmermeer ne wert gheblijf. Jof du sies dat enech man ter gadoet spoet, so nem dan een mes, ende mac int ore .i. gat; ende jof tu heves tijd ende stat, doe hem laten die mediane; want bloet doet hem na minen wane. Nu hord van wonderliken lieden dar ons die wise of bedieden. Maer eer wi spreken van elken allene horter of teersten int ghemeene. | Vertaling en afb.: PB 12 |
Om dat dese eerste boec bedied dat wonder dat men ter werelt siet, so vraghemen of dat volc te samen van Adame onsen vader quamen. Ende wi segghen: neensi niet, het ne sij also ghesciet als ons scrivet Adelijn, die seghet dat centauroene sijn ghewassen ter werelt an van den beesten ende van den man. Die wise segghen jeghen dat, al eist ghesciet te menegher stat, dat sulke dier onlanghe leven. Sente Jeronimus hevet bescreven in sente Pauwels vite, die was die eerste heremite, datten sente Anthonis sochte in die woude, dar hi mochte. Hem quam een wonder te ghemoete: een man staende up gheets voete, ende vor sijn vorhoft horne twe, alse buxhorne min no me. Ende seide aldus, spreke die scripture: "Ic bem eene stervelike creature ende van minen ghesellen bode, ende wi bidden u, dat ghi bid Gode over mi ende over de mine, die hier wonen in de wostine. Want wi bekennen dat hi es comen den mensce te salicheden ende te vromen." An scijnt, na die vraie word die men van Jeronimuse hord, als of dese creature hadde in menscelike redene ende sin. Maer wine segghen altoes niet dat dus beestelic een ghediet van Adame moghen sijn comen. Ende al vindemen an hem somen menscelike lede .i. deel, onse gelove es dat geheel, dat si die siele niet hebben ontfaen, die nemmermeer machte gaen. Ende het nes te wonderne niet, dat dus beestelic een ghediet een deel van meeren sinne si. Want bi avonturen, bedi dat si in uterliken leden gheliken der menscelicheden, si sijn een deel van binnen machlichte van subtilen sinne dan andre bestelike diere. Dit machmen dit merken schiere. Nu es hier ghesproken int ghemene. Vort hort van elken wondre allene. Jacob van Vitri die seghet dat in Orienten leghet lande van wonderliken lieden. | Vertaling in IB, 316 |
In sinen boeken hormen bedieden, ende in andren boeken mede, dat daer es in ere stede volc van vremder manieren; een lant belopen met rivieren dat Amasonia es ghenant. El niet dan vrouwen wonen int lant, sonder gheselscap van manne; entar sijnre meer nochtanne danne .cc. dusent vrouwen. Weltijt datse manne scouwen, dat si van .i. wighe keeren dar si zeghe hebben met eren, so nighen si hem alle daer. Nemmeer dan ene warf int jaer ne willen si te manne gaen. Ende alsi kint hebben ontfaen: eist cnapelin, si houdent .vii. jaer, ende sendent den vader dar naer; eist maghedekin, si houdent dan. Dus houden si har lant sonder man. De manne wonen van hem verscheden, dar nes gheen geselscap van em beeden. Ghelijc recht datmen mach merken dat bi voghelen met crommen becken die femellen starker sijn dan die merlen, alst es anschijn, also machmen dar bescouwen starker boven mannen vrouwen. Oec neist jeghen redene niet diemen bi naturen siet; want somen sere wederstaet der onsuveren luxurien raet, darmen bi vele machts verdrivet, somen met rechte starker blivet. | Hs. KB, lijst afb. Vgl: Amazonen bij Herodotus |
Hoe dat beghin van desen vrouwen erst quam, machmen bescreven scouwen: Si quamen uten lande van Sweden, ende waren hem met moghenteden hare manne af ghesleghen, van volke was dar bi gheleghen. Dar quamen si met ghemenen rade up hem die hem daden die scade, ende sloghent alte male doot ende wraken hare scade groot; ende voeren wonen in dat lant, dat Amasonia es ghenant. Ende nemmermer vort sine wouden dat manne hare heren wesen souden. Dese wijf sijn den Kerstinen houd, ende hebben ghevochten met ghewoud met ons up die Sarrasine; dus es hare ghelove an scine. | |
Andre lieden, heten Nakede Vroede, wonen daer in hare hoede, otmoedech, naket ende arem mede, die onwert hebben die hoechede van arderike alte male. In holen wonen si sonder zale, hare wijf ende hare kinder wonen metten beesten ghinder. Sine vechten none striden. Wilen quam in ouden tiden Alexander in hare lant. Ende alsise wijs ende arem vant hevet hi otmoedelike gheseit: "Bidt dats ghi wilt, ets ju ghereit." Doe seiden si: "Doe onse bede, wi bidden di dan ontstervelichede." Alexander antworde hem: "Ic die selve stervelic bem, welker wijs mochtic u gheven dat ghi soudet ewelike leven?" Doe seiden si: "Seghet dat dijn raet datti emmer te stervene staet, twi jaghestu achterlande dan, te scendene so meneghen man?" | |
Daer sijn lieden van andre maniere over Ganges die riviere, dien de lettre hetet Bracmanne, van sonderlanghen live nochtanne. Want dats wonderlike dinc: er de Gots sone lijf ontfinc, screven wiselike de gone vanden vader ende vanden sone, ende van hare evengheweldechede an Alexandre, dor sine bede; ende scinen hare wort openbare joft kerstinlic ghelove ware. | Vgl. Strabo, Geogr., 15.1.59. |
Andre lieden wonen dar neven die, om te comene in dat leven dat na dat sterven comet hier, hem verbernen in .i. vier. | |
Ander volc es daer onvroeder, die haren vader ende hare moeder alsi van ouden sijn versleten te doot slaen, ente samen eten. Ende dit houden si over weldaet, dies niet ne dade, hi hiete quaet. | Vgl: Herodotos |
Oec vindemen dar in somech lant menghen grooten Gygant, die .xii. cubitus sijn lanc. | Afb. in IBO 34 |
Ende volxkin so clene so cranc, cume so groot, wi lesent dus, alse .iii. voeten, jofte .ii. cubitus. | |
Dar sijn vrouwen, horic ghewagen, die als enewarf kinder draghen, entie werden grau geboren. Ende alsi out sijn, als wijt horen, so werdet hem al swart dat haer. | |
Ander wijf wonen dar naer diere vive bringhen tere drachte; mar sine leven der jare mar achte. | |
Oec es dar .i. volc geseten die die rowe visscen eten, ende drinken die soute zee. | |
Ander volc so wont dar me die de hande hebben verkert; ende andie voete, als men ons lert, hebben si theen twewarf viere. | |
Volc esserre van vremder manire dien de voeten stan verkert. | Antipoden |
Ende, als ons sente Jeronimus leert, so esser erande volc vonden die sijn gehoeft ghelijc den honden; met crummen clawen ende met langhen, ende met beesten vellen behanghen, ende over hare spreken bassen. | |
Ander volc es dar ghewassen, so cleenen mont hebben die liede dat si met enen cleenen riede in sughen moeten dar si bi leven. | Afb. KB |
Ander volc es dar beneven die menschen eten, als ict hore. Dese volghen lieden bi spore bider roke, dats hare maniere, tote dat si comen tere riviere; ende dar nemen si den lieden dat lijf, weder het si man of wijf. | Vgl: Herodotos |
Ander lieden die wonen daer bi, die heeten Arimaspi ofte Ciclopen in Latijn, die maer met enen oge sien ende staet hem int vorhovet voren. | Vgl: Griffioen, Smaragd |
Ander volc es daer gheboren die loepen utermaten seere, met enen voete ende met nemmere. Nochtan es die voet so bret, dat si hem jeghen die sonne heet hem bescermen dar mede, war dat si rusten teregherstede. | |
Ander lieden, dies gheloevet, vindemen dar al sonder hovet, hare oghen in hare scouderen staende. In hare barste .ii. gate ute gaende over nese ende over mont. Eisemlic sijn si als .i. hont. | Vgl: Herodotos |
Ander lieden sijn dar beneven die bi enes appels roke leven, sonder andre spise t'ontfane. Eist dat hem verre staet te gane, si draghene voer hem ter noot; want ander sijns so bleven si doot, quame hem eneghe quade lucht an. | Afbeelding: IBO front |
Oec wonen daer wilde man met .vi. vingheren an elke hant. | |
Oec so wonen dar int lant wijfs van sere scoonre maniere, die houden hem in ene riviere. Ende, want sine hebben iser negheen, wapen si hem al in een met wapinen van selvre al. | |
Oec wonen dar in somech dal van India wijf gebart, toten mammen nederwart. Entie cleder van huden draghen, entie hem al gheneren int jaghen. Si hebben luparde ende lioene ende tigren t'haren doene ghetammet, dar si jaghen mede. | |
Noch es dar te somegher stede volc, beede man ende wijf, die gheen cleet draghen ant lijf, ende ru gehart anden lachame. Wart dat hem enech man to quame, so doken si int water dan. Want die wijf entie man leven wel na hare lieder maniere bede upt lant ende in de riviere. | |
Oec vindemen dar wilde liede, groot starc ende onghiere, die ru als .i. swijn sijn van hare, ende brieschen alse oft een stier ware. | |
In ene riviere wonen dar wijf die utscone hebben dat lijf, sonder dat si inden mont sijn ghetant joft ware .i. hont. | |
Oec wonen daer die Pigmeene, liedekine harde cleene, inde montanien van Endi. Ten derden jare pleghen si dat si winnen ende draghen kinder. Menne vindet gheen volxkin minder. Ende si ouden te achtenden jare. Ende orloghen harde sware jegen de cranen, die met gewelt willen hem al winnen de vrucht upt velt | Afbeelding: FvO 153 |
Oec hebbemen in ouden stonden erande volc met starten vonden. | |
Men vindet in Orienten mede wilde lieden in wilder stede. Alsemense int wout vangen mochte ende mense onder lieden brochte, mochten si dan niet ontgaen, gheen eten ne wilden si ontfaen ende dooden hem met hongre dan. | |
Men vindet in India oec man die d'oghen nachts hebben so claer als joft ene kerse ware, dats waer. | |
Oec wonen daer scone lieden mede, up de ze in ere stede, die niet n'eten dan vlesch al ro. Ende sughen honech oec also. | |
In ene riviere, heit Brixant, lopet tote Endi int lant, sijn lieden utermaten lanc die de hut hebben sere blanc, ende 't anschin ghedelet in tween. Dit wonder, ende menech een dat hier boven staet bescreven, alse ons die vraie boeke gheven, vintment int lantscap van Endi. | |
Doch hort wonder meer van mi. Jacob van Vitri die zeghet dat in Europa en lant leghet dar, als de kinder werden gheboren alreerst comet ene padde voren. Ware oec geboren teregher stede een kint, ende ghene padde mede, men soude der moeder tihen an, dat soet an enen andren man ghewonnen hadde, entese onwarde; segmen wesen onder die Lumbarde. | |
In Borgoenien int een ende, den berghe van Moniou ghehende, sijn lieden utermaten vele met enen croppe onder de kele, alse groot alst ene coworde ware. |
Afbeelding: FvO 219 |
Int Vrankerike eist worden mare datmen lieden hevet ghesien, die hadden tusschen hare dien vorme van wive ende van manne. | |
In Cicilien nochtanne es .i. wout den berghe na die bernet, ende hetet Etna, dar sijn lieden met .i. oghe, boven allen bomen hoge; 't oghe alse groot als .i. scilt. Die sijn vreselic ende wilt, ende leven bi vleesche ende bi bloede. | |
Int west ende, als ict bevrode, van Europen so was vonden een wijf versleghen tere stonden, met ere wonden, als wijt horen, die stont hare int vorhovet voeren. Ende quam ghedreghen metten zee baren, menne wiste wanen te waren; met purpre was soe ghecledet. Hare langhe was, alsemen weet, die istorie bescrivet ons dus, ghemeten .l. cubitus. | |
Die groote nochtan van Hercules, dar ons niet af bleven es, wondert der wonder ghemeinlike. Sine wapine sonder ghelike, die so groot sijn dar mense siet, wondert al der werelt diet. Die, na dien dat hi verwan menech lant ende meneghen man, sette tekine ende pale van sinen zeghe scone ende wale int westende van Spaenien lant: colummen upter ze cant, ten lijctekine dat hi verwonnen hadde, vanden risene vander sonnen al de lande, tote daer. Dar naer quam hem .i. evel swaer dat hem swaer was ende onghier, ende warp hem selven in .i. vier dar hi te pulvere es versleten. Dus es langhe sijns vergheten. | Afbeelding: PB 21 |
Also alsmen lijtteken vint, so ne twifelmens twijnt. Enne was menech starc gigant wilen eer in Duutscer lant, so datter een was, hiet Teutaen, dar Dutscelant of hevet ontfaen sine name, ende hout noch heden. Sijn graf es noch tere steden bider Dunauwen sekerlike, bider Weinden in Ostrike, twe milen al dar benevene in .i. dorp, heet Sente Stevene, dat .xc. cubitus es lanc. | |
Die dar toe doet sinen ganc, hi vint dar beenre up desen dach, meere danne men gheloeven mach. 't Hersinbeckin leghet daer, broeder Albrecht seit vorwar, name .i. man, diet proven begerde tusschen appel ende hilte .ii. swerde, dat .i. up entander neder, hi mochtse keren vort ende weder namelike int hersinbeckin binnen.
Sine tande, segghen diet kinnen, | |
Dat ic van wondre vant ende weet alse van menscheliker figuren, in gheloveliker scrifturen, hebbic gheseit in desen boec. Gheloeve die wille, mine roec. Mar seker bem ic sonder waen dat ic dat ware doe verstaen, na dien dat icket bescreven kende. Die erste boec nemet hier ende. Nu hort, na dat ict can gheleesten, den boec vanden gaenden beesten. |
Afbeeldingen: KB, KA 16. |
PB: | Peter Burger, Jacob van Maerlant, Het Boek der Natuur |
FvO: | Frits van Oostrom, Maerlants Wereld |
IB: | Ingrid Biesheuvel, Maerlants Werk |
IBO: | I. Biesheuvel en F. van Oostrom, Jacob van Maerlant |
Proloog , bronnen , doel , inhoud , opdracht ... Levensfasen ... Adam , Amazonen , Brahmanen , Cyclopen , Europa , Giganten , Hercules , Hondekop , Menseneters , Naakte Wijzen , Pygmeeën , Teutaan |